Εισαγωγή στον Τζακ Μπάρον

Submitted by nikosal on Mon, 02/11/2019 - 16:09

Το 1984 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ars Longa το πρώτο βιβλίο της σειράς «Η ανθολογία της επιστημονικής φαντασίας». Ήταν το Bug Jack Barron (αποδόθηκε Ο Τζακ Μπάρον και η αιωνιότητα) με ένα εντυπωσιακό εξώφυλλο του Παντελή Παντελόπουλου. Ακολουθεί η εισαγωγή του μεταφραστή Δημήτρη Αρβανίτη.

~~~

Δυο λόγια για το συγγραφέα

Ο Νόρμαν Σπίνραντ γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1940. Σπούδασε στο πανεπιστήμιο του Μπρονξ συνταγματικό δίκαιο, γεωλογία, ασιατική λογοτεχνία, ιαπωνικό πολιτισμό και συγγραφή σύντομων διηγημάτων (short stories). Όταν στη διάρκεια των σπουδών του, του ζήτησαν να γράψει κάποια ιστορία χωρίς αναστολές, ο Σπίνραντ παρέδωσε στον ανύποπτο καθηγητή του μια ιστορία τόσο «τολμηρή», πού ακόμα δεν έχει δημοσιευτεί. Του πρότειναν να την πουλήσει στο Playboy. Το περιοδικό την απέρριψε, αυτό όμως ήταν η αρχή. Ο Σπίνραντ πουλάει τα διηγήματά του σε περιοδικά: Η πρώτη του ιστορία, «The last of Romany» δημοσιεύτηκε το 1963 στο Analog.

Αφού αποφοίτησε, περιπλανήθηκε για λίγο μεταξύ Μεξικού, Σαν Φρανσίσκο και Λος Άντζελες, δουλεύοντας από δω κι από κει. Επέστρεψε στο Γκρίνουϊτς Βίλατζ της Νέας Υόρκης, αποφασισμένος να γίνει επαγγελματίας συγγραφέας. Το 1966 δημοσιεύτηκε το πρώτο του μυθιστόρημα, The Solarians. Τον επόμενο χρόνο εκδίδονται δυο βιβλία του, το Agent of chaos και το The men in the jungle. Το πρώτο (Οι πράκτορες του χάους), που έχει μεταφραστεί και στα ελληνικά από τον Δημήτρη ΙΙαναγιωτάτο το 1976, επηρέασε αρκετά τους νέους Αμερικάνους αναρχικούς στη δεκαετία του '70. Συγχρόνως συνέχισε να δημοσιεύει διηγήματα καθώς και κοινωνικά και πολιτικά άρθρα σε διάφορα περιοδικά.

Το μυθιστόρημα Ο Τζακ Μπάρον και η Αιωνιότητα (Bug Jack Barron) δημοσιεύτηκε το 1969, προκαλώντας βίαιες αντιδράσεις στο λογοτεχνικό κατεστημένο της επιστημονικής φαντασίας. Στην Αγγλία αποκλείστηκε από τη μεγαλύτερη αλυσίδα βιβλιοπωλείων και έφτασε να συζητηθεί ακόμα και στη Βουλή.

Το επόμενο βιβλίο του, The children of Hamlin, δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στο Los Angeles Free Press, αλλά δεν βγήκε ποτέ σε βιβλίο. Απορρίφτηκε από όλους τους μεγάλους εκδοτικούς οίκους της Νέας Υόρκης. Το αγόρασαν οι εκδόσεις MacDonαld στην Αγγλία, αλλά δεν το τύπωσαν ποτέ.

Συνέχισε τη συγγραφική του δραστηριότητα με το Iron dream (1972), που είναι η άποψη του Σπίνραντ για το πώς θα έγραφε ο Αδόλφος Χίτλερ ένα μυθιστόρημα φαντασίας. Ακολούθησε το Α world between (1979), όπου ασχολείται με τα θέματα που έθεσε το φεμινιστικό κίνημα και το Songs from the stars (1980), όπου περιγράφει μια μετα-καταστροφική ουτοπία. Τελευταίο του μυθιστόρημα είναι το The void captain's tale, που κυκλοφόρησε το 1983. Τα διηγήματά του υπάρχουν στις συλλογές The last hurrah of the golden horde (1970) και No direction home (1975).

Τα περισσότερα γραπτά του Σπίνραντ περιστρέφονται γύρω από παιχνίδια εξουσίας, φιλοδοξίας, σκευωρίες και τον φασισμό. «Πιστεύω πως υπάρχουν τέσσερα πράγματα για τα οποία μπορεί να γράψει κανείς», λέει ο ίδιος. «Το σεξ, η αγάπη, η δύναμη και το χρήμα. Σ' αυτά μπορεί να προστεθεί και η ψυχολογία». Σίγουρα, οι άντρες ήρωες των βιβλίων του φαίνονται να έχουν σαν κίνητρα αυτές τις αξίες. Τα όνειρά τους είναι τολμηρά· το στιλ τους είναι macho. Κι όμως, έχουν όλοι τους κι ένα άλλο επίπεδο· μια σχεδόν συνειδητή λεπτότητα που τους ξεχωρίζει από επίπεδες, πολυχρησιμοποιημένες καρικατούρες.

Ένα ακόμα θέμα που τον απασχολεί, είναι το παράδοξο που αντιμετωπίζουν οι δημοκρατίες, όταν απειλούνται από ολοκληρωτικά συστήματα: «Πώς διατηρείς τις ελευθερίες, ενόσω αποκρούεις ένα σύστημα που δεν παίζει με τους δικούς σου κανόνες; Πώς καταστρέφεις τους εχθρούς της δημοκρατίας, χωρίς να χάσεις αυτό για το οποίο αγωνίζεσαι;»

Παράλληλα με την κοινωνικοπολιτική κριτική στα βιβλία και στα άρθρα του, ο Σπίνραντ είναι γνωστός για την επιθετική του συμπεριφορά, ιδίως όταν νιώθει πως χειραγωγείται ή κατευθύνεται. Αυτό που μισεί περισσότερο είναι οι παρεμβάσεις στη ζωή του. Απεχθάνεται κάθε είδους «-ισμό». «Όταν ένα κίνημα γίνει ιδεολογία, διανοητικό κατασκεύασμα, γίνεται μια άλλη μορφή φασισμού. Κάθε φιλοσοφία που γίνεται μια συνταγή για το πώς θα έπρεπε να είναι ο κόσμος... αυτό είναι φασιστικό και το μισώ».

ΙΙαρ' όλο που τα γραπτά του δεν έχουν πάντα την ίδια δύναμη, ο Νόρμαν Σπίνραντ αναγνωρίζεται σαν μια ανανεωτική, επαναστατική δύναμη στο χώρο της σύγχρονης επιστημονικής φαντασίας. Επηρέασε τόσο το αμερικάνικο, όσο και το βρετανικό «νέο κύμα» και εξακολουθεί να είναι ένας από τους σημαντικότερους αναλυτές των πιο αποκαλυπτικών φαινομένων της αμερικάνικης ζωής.

Species of articles